Záhada šrotovného
Nove za stare
To, že je u nás průměrný věk automobilu 14 let, ví asi každý, kdo otevře alespoň několikrát do roka noviny nebo občas vyjede na české silnice. To, že jsou stará auta nebezpečná, ví také každý – stačí si ze základní školy pamatovat poučku o oxidaci železa a mít drobné povědomí o datu, od kterého začaly být do automobilů montovány airbagy. Mimochodem, loni si české a moravské silnice vyžádaly přes 1 000 obětí. Taktéž je snad každému známo, že jsou stará auta velmi neekologická. Pokud o tom někdo pochybuje, není třeba ho nudit termíny jako lambda sonda či vícebodové vstřikování. Stačí pouze, když by se případný nevěřící Tomáš nejprve podíval pod zadní nárazník nastartované Škody 120 LS a pak na tytéž partie (rovněž nastartované) Škody Fabia II.
Většina lidí už asi také nejspíš slyšela o tom, že dominantní část HDP České republiky tvoří autoprůmysl a jeho subdodavatelé. A nejen subdodavatelé. Zakázky pro automobilový průmysl tvoří například více než 30 % nákladní železniční přepravy. To, že je automobilový průmysl velmi těžce postižen krizí, je rovněž všeobecně známo, stejně tak to, že potíže (nedejbože dokonce pád) některého z výrobců automobilů by pořádně zamával s celou českou ekonomikou i se sociální sítí. V neposlední řadě jsou noviny plné toho, jak svým automobilkám pomáhají vlády západoevropských zemí či USA.
Tohle všechno jsou prostě fakta, která nezpochybňuje snad ani pan ministr Kalousek. Coby úlitbu analytikům si tentokrát tato fakta dovolím vyjádřit formou jednoduché rovnice:
Stará auta (neekologická a nebezpečná) + Klíčová role autoprůmyslu pro ekonomiku + Odbytové potíže autoprůmyslu = X
Přičemž X představuje soubor ekonomických a ekologických rizik s možnými velmi nepříjemnými následky, a to nejen pro automobilový průmysl. Jak velká řada odborníků, tak většina významných světových politiků přitom tvrdí, že řešením X je právě šrotovné. To u obyvatelstva vyvolá poptávku po nových automobilech, což zaprvé odstraní vraky ze silnic a podpoří automobilový průmysl, který je pro ekonomiku klíčový. Proto zavádí šrotovné například Německo, Francie a Itálie, ale i sousední Slovensko.
Lidé, kteří mají vymýšlet chytré věci, aby českou ekonomiku finanční a hospodářská krize zcela nepoložila na lopatky, jsou toho názoru, že tato rovnice nejenže nemá řešení, ale že dokonce vůbec neexistuje. A o co pak tento názor opírají? No, to je právě to, čemu nerozumím! Zatím totiž slyším jenom ideologické fráze.
Ekonom Petr Mach například říká (cituji): „Nejprve zdůrazněme, že šrotovné ekonomice ani v nejmenším nepomáhá. Pomáhá jen vybraným osobám na úkor všech ostatních. S růstem HDP nepohne vzhůru ani o milimetr.“ A dokonce dodává, že sice „Vzroste výroba aut, ale poklesne ve stejném objemu výroba ostatních věcí v ekonomice.“
Ještě ráznější je pak ministr Kalousek. Ten prohlásil ve sněmovně následující věty: „Šrotovné neříká občanu nic jiného, než že by lidé, kteří si z odpovědnosti vůči bezpečnosti na silnicích a z úcty k životnímu prostředí pořídili bezpečnější a ekologičtější auto, anebo se rozhodli žádné auto nemít, teď měli přispět na nové auto těm, kteří bezohledně zatěžují české silnice starými šunkami.“ A tak dále. Pořád dokola se tak dozvídáme, že je šrotovné k ničemu a že by se stát neměl zadlužovat.
Člověka vždycky potěší, když zjistí, že našinec je nejen moudřejší, ale hlavně ideologicky pravicově pevnější než kdejaký francouzský nebo italský pravicový premiér, o pravicové předsedkyni vlády v Německu, která šrotovné zavedla jako první, ani nemluvě.
Přesto se vnucuje celá řada otázek. Jak chce například pan ministr Kalousek řešit ekonomické potíže autoprůmyslu, s tím spojený pokles HDP a propouštění v automobilkách? Zajímají ho vůbec osudy subdodavatelů a partnerských firem našich automobilek? A co ty statisíce neekologických a nebezpečných aut na našich silnicích? Ty také žádného odpůrce šrotovného nezajímají? Odpověď, která by mne uspokojila, jsem zatím od nikoho z odpůrců šrotovného neslyšel.
Ve světě je tomu naopak. Jak nová americká administrativa, tak vlády Evropské unie ze všech sil bojují proti hospodářské krizi. Jejich hlavním cílem je rozpumpovat ekonomiku, k čemuž chtějí použít stimulaci poptávky. Jednou z cest k oživení poptávky je přitom právě šrotovné. Ačkoliv nejde v žádném případě o všelék, pomůže šrotovné automobilovému průmyslu nejprve překonat ekonomické obtíže a poté i získat prostředky k tolik potřebné cestě k autům budoucnosti, ohleduplným k životnímu prostředí. Tento fakt uznává celá Evropa. Pan ministr Kalousek však tento krok k řešení krize odmítá, přestože se na něm shodli světoví finančníci, politici, představitelé průmyslu i zaměstnanců. A ani pořádně, věcně, po pravdě a neideologicky neřekne proč…
Váš Roman Onderka
PS: Pan premiér i pan ministr Kalousek ještě před půl rokem tvrdili, že žádná krize není. Nyní její existenci přiznali a přemýšlejí, jak jí čelit. Není tedy úplně vyloučeno, že za dalšího půl roku uznají i potřebnost šrotovného…
Roman Onderka
CZexit? Umanutost extrémistů
Klíčovými soupeři pro sociální demokracii v podzimních volbách jsou samozřejmě ANO a další pravicové strany sdružené ve Spolu – takže ODS, TOP 09 a lidovci. Ale máme tady i pár extrémních podivných existencí.
Roman Onderka
Je ministryně financí národní poklad nebo velký omyl?
Nedávno jsem dal na svůj facebook post dosti ostře kritizující ministryni financí Alenu Schillerovou. Základ byla statistika: V prvním letošním kvartále se vládní dluh měřený poměrem k HDP zvýšil o 6,3 procentního bodu.
Roman Onderka
Zákonem nezakážete neštěstí, pane ministře
Ministr průmyslu a obchodu a souběžně dopravy Karel Havlíček nám k tragické železniční nehodě na Domažlicku řekl leccos. Především vzkazuje, že ji nikdo nemá politizovat. To ale berme tak trochu jako pud sebezáchovy.
Roman Onderka
Daně porostou. Jde jen o to, komu
Pojďme si říct na rovinu, že po podzimních volbách se daně zvýší. Nemohou se nezvýšit. Budeme řešit dopady koronavirového rozvratu veřejných financí, do kterého ODS, ANO, SPD a komunisté přilili benzín superhrubé mzdy.
Roman Onderka
Digitální nedaň
Začíná to vypadat, že ačkoliv první koncepce rozpočtu 2022 počítají s příjmem z tkz. digitální daně, příslušný zákon ministerstvo financí ani hnutí ANO nijak neprosazují. V tuto chvíli se zdá, že to bude řešit až příští sněmovna.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy
Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...
Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu
Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...
Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury
Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...
Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha
Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...
Specialista na controlling - HO, dovolená navíc #x4FEf
INDEX NOSLUŠ s.r.o.
Plzeňský kraj
nabízený plat:
40 000 - 50 000 Kč
- Počet článků 78
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1498x