Silniční jatka? Do šrotu s nimi!
Masakr na D1Idnes V poslední době se přitom na toto téma hovořilo několikrát a to nejen mezi dopravními odborníky. I širší veřejnost musí zajímat otázka: „Jak snížit počet obětí dopravních nehod?“ Proč? Protože účastníkem silničního provozu jsme prakticky všichni.
Ale na druhé straně se zdá, že občané si zvykli na to, že u nás silniční provoz doprovázejí mrtví a ranění. Vzali to jako fakt, podobně jako se středověký člověk dokázal sžít s tím, že jej může druhý den skolit mor. Občanům se přitom nelze moc divit.
Například pan poslanec Šeich totiž vidí zásadní problém české automobilové dopravy v tom, že se na dálnicích jezdí moc pomalu. Nu a podle pana ministra Bendla musíme obcím a městským policiím pokud možno zkomplikovat měření rychlosti. Připomínky dopravních expertů a opozice připomínají hlas žíznícího na poušti. Masakr na našich silnicích je tedy podle odpovědných míst něco jako přírodní úkaz, s kterým se toho nedá nic moc dělat.
Civilizovaná Evropa naštěstí chápe problém naprosto opačně. V očích západních dopravních expertů a politiků jsou úmrtí na silnicích mimořádně negativní jev, proti kterému je třeba neustále bojovat. Evropská unie se již před lety usnesla, že se do roku 2010 podstatně sníží počet obětí autonehod. I Česká republika se zavázala, že k tomuto datu klesne počet smrtelných úrazů při dopravních nehodách na 650. Většina států EU brala tyto závazky smrtelně vážně a dokázala jej splnit.
Česká republika ovšem ne, a tak si od Evropské rady pro bezpečnost dopravy vysloužila ostrou kritiku jak za kroky, které udělala či neudělala, tak za kroky, které se teprve udělat chystá. Nejrizikovějším faktorem v Česku je zvýšená rychlost. Rada proto pevně doufá, že ČR nezvýší rychlostní limit na dálnicích. K situaci přispívá podle Rady i fakt, že se v ČR hojně používají staré vozy.
Jinými slovy – je nutné obnovit vozový park, což znamená zavést šrotovné. Není možné zvyšovat maximální rychlost prostě proto, že stav naších dálnic a rychlostních komunikací je jemně řečeno v žalostném stavu.
Je nezbytné také důsledně bojovat proti silničním pirátům, a to zejména pomocí měření rychlosti jak státní, tak obecní policií. A samozřejmě přijmout evropské standardy a pravidla pro nové držitelé řidičského oprávnění.
To jsou fakta, na kterých se již dlouho shodnou naši i zahraniční dopravní experti, řada politiků z opozice (ale i vládní koalice) i Evropská rada pro bezpečnost dopravy. Jenom naši ministři dopravy žijí v nějakém podivném časoprostoru, kde tato pravidla neplatí. Vysoká nehodovost na silnicích rozhodně není to, co by Českou republiku mělo proslavit. Nehledejme proto „naše domácí“ specifické postupy a poučme se tam, kde řešení našli a mají pozitivní výsledky. A udělejme to rychle, jde totiž o život!
Váš Roman Onderka
Roman Onderka
CZexit? Umanutost extrémistů
Klíčovými soupeři pro sociální demokracii v podzimních volbách jsou samozřejmě ANO a další pravicové strany sdružené ve Spolu – takže ODS, TOP 09 a lidovci. Ale máme tady i pár extrémních podivných existencí.
Roman Onderka
Je ministryně financí národní poklad nebo velký omyl?
Nedávno jsem dal na svůj facebook post dosti ostře kritizující ministryni financí Alenu Schillerovou. Základ byla statistika: V prvním letošním kvartále se vládní dluh měřený poměrem k HDP zvýšil o 6,3 procentního bodu.
Roman Onderka
Zákonem nezakážete neštěstí, pane ministře
Ministr průmyslu a obchodu a souběžně dopravy Karel Havlíček nám k tragické železniční nehodě na Domažlicku řekl leccos. Především vzkazuje, že ji nikdo nemá politizovat. To ale berme tak trochu jako pud sebezáchovy.
Roman Onderka
Daně porostou. Jde jen o to, komu
Pojďme si říct na rovinu, že po podzimních volbách se daně zvýší. Nemohou se nezvýšit. Budeme řešit dopady koronavirového rozvratu veřejných financí, do kterého ODS, ANO, SPD a komunisté přilili benzín superhrubé mzdy.
Roman Onderka
Digitální nedaň
Začíná to vypadat, že ačkoliv první koncepce rozpočtu 2022 počítají s příjmem z tkz. digitální daně, příslušný zákon ministerstvo financí ani hnutí ANO nijak neprosazují. V tuto chvíli se zdá, že to bude řešit až příští sněmovna.
Roman Onderka
Pětašedesátník se sbíječkou?
Nesporně se dožíváme poměrně podstatně vyššího věku než před třiceti lety. Prostá matematika nám říká, že tedy pobíráme delší dobu penzi. A každý ekonomicky gramotný člověk samozřejmě uzná, že to je finanční potíž.
Roman Onderka
A na koho to Piráti chtějí hodit?
Koalice Pirátů a STAN předložila plán konsolidace státních financí. Veřejně oznámený cíl je dosáhnout v roce 2025 schodek 150 miliard. Interní plán podle Hospodářských novin počítá ke stejnému datu dokonce s vyrovnaným rozpočtem.
Roman Onderka
Proč se ODS či ANO bojí ekonomické diskuse
Tradiční pravice a ANO napadají sociální demokracii, že nemá pevně ukotvenou hospodářskou politiku, že není schopna směrovat ekonomiku země k prosperitě a růstu.Tvrdí, že umí jen utrácet. Je to nesmysl.
Roman Onderka
Oč půjde v říjnových volbách
Určitě to hlavní téma říjnových voleb bude maskováno všelijakým balastem i příběhy více či méně podstatnými. Bude se mluvit o premiérově střetu zájmů, o vztahu k Rusku, o jaderné energetice, možná i o euru a tak dále...
Roman Onderka
Snížení DPH na potraviny je ekonomicky správný krok
Dnes proběhne třetí čtení novely zákona o dani z příjmů, ke které jsme s kolegou Votavou dali pozměňovací návrh – přeřazení potravin ze sazby 15 do sazby 10 procent. Navrhujeme tuto změnu s plným vědomím všech důsledků.
Roman Onderka
Důl Turów končí i bez české žaloby
Evropský soudní dvůr přikázal Polsku přerušit těžbu v hnědouhelném dole Turów na dohled českých hranic. Varšavská vláda oznámila, že rozsudek nebude respektovat. Polští přátelé ale budou muset vzít na vědomí, že hnědé uhlí končí.
Roman Onderka
Dílčí snížení DPH pomůže lidem a veřejné finance nerozvrátí
Jakkoliv často a silně kritizuji vývoj schodku vládního rozpočtu, jakkoliv jsem si naprosto vědom toho, že si nyní půjčujeme za nejvyšší procenta mezi zeměmi Evropské unie, přesto s kolegou Votavou navrhuji částečné snížení DPH.
Roman Onderka
Nezaměstnanost je šelma, která číhá na svou šanci
Nezaměstnanost dosáhla 4,3 procenta. Což je – objektivně – velmi málo. Přinejmenším ve srovnání s běžným stavem ve vyspělých zemích. Přesto se stala největším rizikem české ekonomiky pro příští měsíce i celý rok.
Roman Onderka
Strašlivé dědictví, které Alena Schillerová zanechá svému nástupci/kyni
Jakkoliv se Alena Schillerová snaží propagovat skvělou kondici českého vládního dluhu, ve skutečnosti to není pravda. Do dobré kondice mají naše finance nejdále za posledních dejme tomu sedm let.
Roman Onderka
S plnými plachtami přímo k problémům
Rozpočet 2020 skončí podle ministryně financí schodkem 370 až 380 miliard korun. Tedy podstatně nižším, než se předpokládalo – vždyť Alena Schillerová si přišla během roku do parlamentu s žádostí o schodek 500 miliard.
Roman Onderka
Jak by měly vypadat levicové daně
Dramatický spor o způsob rušení tak zvané superhrubé mzdy otevřel konečně po delší době skutečně politický problém. Protože nastavení daňového systému není jen ekonomická otázka, ale také zásadní ideový střet.
Roman Onderka
Rozpočet 2021 – zlo, které ale potřebujeme
Parametry rozpočtu pro rok 2021 vzbuzují diskuse a kontroverze. Řada předpokladů, na kterých je rozpočet postavený, je zpochybnitelných, objem schodku je obrovský. Otevřeně říkám, že to pro mne je rozpočet téměř neakceptovatelný.
Roman Onderka
Zrodil se daňový virus: miliardy pro bohaté
Této vládě zbývá do konce mandátu rok. Zdá se, že pro některé je to signál k zahájení období „po nás potopa“. Osobně ale odmítám asistovat u akcí, které by zasadily veřejným financím ránu, z níž se budou vzpamatovávat roky.
Roman Onderka
Plán 320 miliard na schodek 2021 je prostě příliš
Nedávno jsem psal na twitteru, bylo to ve chvíli, kdy zveřejnilo ministerstvo financí první nástřel schodku na rok 2021, že 116 miliard korun je nereálně málo a že se to nedá zvládnout. Tak teď zase říkám, že 320 miliard je moc.
Roman Onderka
Zachraňme české hospody (i restaurace)
Nejdříve čtyři lidé u stolu, zavíračka v osm večer. A nyní úplné zavření - kromě prodejních okének. I když jen na něco více než 14 dnů (zatím), je to rána českým hospodám. Pro mnohé jistě smrtelná. Protože další v řadě.
předchozí | 1 2 3 4 | další |
- Počet článků 78
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1498x